Journal Search Engine
Search Advanced Search Adode Reader(link)
Download PDF Export Citaion korean bibliography PMC previewer
ISSN : 1226-6809(Print)
ISSN : 2466-0698(Online)
Correction Review Vol.97 No. pp.35-71
DOI : https://doi.org/10.14819/krscs.2023.33.3.2.35

A Study on the Intervention Method for Academic Emotion Regulation for Juvenile Probation

Shim Hyojin**, Kim Soyoung***
**Busan National University, Lecturer/Lead Author.
*** SaSanggu Youth Center, Director/Corresponding Author.

Abstract

The purpose of this study is to conduct a needs analysis on academic emotion regulation intervention measures for probation juvenile. For this purpose, we analyzed probation juvenile, academic emotion regulation, and intervention-related literature to analyze the emotional characteristics of probation juvenile, the relationship between emotion and academics, and academic emotion regulation methods. After analyzing the literature, in-depth interviews were conducted with 6 juvenile probationers and 6 experts, and the data collected through this was subjected to content analysis. As a result of literature analysis and in-depth interviews, juvenile on probation tend to be indifferent to academic situations due to being overwhelmed by negative emotions due to repeated failure experiences, or are prone to avoid academic situations due to low self-control and impulsivity, giving up before even starting studies. It was frequent. In order for them to begin and maintain their studies, it is important for them to feel a sense of accomplishment and control by controlling negative emotions such as frustration, helplessness, and failure in academic situations. However, probation juvenile often did not know how to learn due to poor support systems and academic environments. It has been shown that if students learn how to recognize and control their emotions during school and study time, which takes up most of the time of the day, their self-awareness in academic situations will change and this may lead to a reduction in recidivism. The four intervention plans according to the conclusion results are as follows. First, juvenile on probation must be provided with goal setting, attribution for lack of learning strategies, emotional regulation, and small success experiences. S econd, i nstructors must b e able t o understand a nd apply t he p rocesses o f emotion recognition, change of focus, and behavior modification. Third, in order to increase the effectiveness of the intervention, it is necessary to combine individual counseling and group activities and utilize class instruction time. Fourth, programs applicable to probation juvenile must be developed and operated and success stories shared. Accordingly, this study is significant in that it empirically analyzed probation juvenile’s needs for academic emotion regulation intervention measures and proposed alternatives for application and practice in probation juvenile activities.

보호관찰청소년의 학업적 정서조절 개입 방안 연구

심효진**, 김소영***
** 부산대학교 강사, 제1저자(red0790@nate.com)
*** 사상구청소년수련관 관장, 교신저자(younga1113@hanmail.net)

초록

본 연구의 목적은 보호관찰청소년을 위한 학업적 정서조절 개입 방안에 대한 요구 분석을 하는 것이다. 이를 위해 보호관찰청소년, 학업적 정서조절, 개입 관련 문헌을 분석하여 보호관찰 청소년의 정서적 특성, 정서와 학업의 관계, 학업적 정서조절 방법을 분석하였다. 문 헌분석 후 보호관찰청소년 6명과 전문가 6명을 대상으로 심층면담을 실시하였고, 이 를 통해 수집된 자료를 내용분석하였다. 문헌분석과 심층면담 결과 보호관찰청소년은 반복된 실패경험으로 인해 부정적인 정서에 압도되어 학업상황에 무관심하거나 낮은 자기통제력과 충동성으로 학업상황을 회피하기 쉬워, 공부를 시작하기도 전에 포기하는 경우가 빈번하였다. 이들이 학업을 시작하고 유지하기 위해서는 학업상황에서 느끼는 좌절감, 무기력감, 실패감 등의 부 정적인 정서를 조절하여 성취감, 통제감을 느끼는 것이 중요하다. 하지만 보호관찰청 소년은 열악한 지지체계와 학업환경으로 인해 어떻게 학습해야 하는지 모르는 경우가 많다. 하루 중 대부분의 시간을 차지하는 학교생활과 학업시간에 자신의 정서를 알아 차리고 조절하는 방법을 체득화한다면, 학업 상황에서 자아인식이 변화되고 이는 재 비행 감소로 이어질 수 있을 것으로 나타났다. 결과에 따른 개입 방안 4가지는 다음과 같다. 첫째, 보호관찰청소년에게 목표설정, 학습전략 부족의 귀인, 정서조절, 작은성공경험의 기회를 제공해야 한다. 둘째, 지도 자는 정서인식, 초점전환, 행동수정의 과정을 이해하고 적용할 수 있어야 한다. 셋째, 개입 효과를 높이기 위해서는 개인 상담과 집단 활동을 병행하고, 수강명령 시간을 활 용하는 것이 요구된다. 넷째, 보호관찰청소년에게 적용 가능한 프로그램을 개발 및 운 영하고 성공사례를 공유해야 한다. 이에 본 연구는 보호관찰청소년의 학업적 정서조 절 개입 방안에 대한 요구를 경험적으로 분석하여 보호관찰청소년 활동 현장에서의 적용과 실천을 위한 대안을 제안하였다는 점에서 의의가 있다.
 

Figure

Table