Journal Search Engine
Search Advanced Search Adode Reader(link)
Download PDF Export Citaion korean bibliography PMC previewer
ISSN : 1226-6809(Print)
ISSN : 2466-0698(Online)
Correction Review Vol.96 No. pp.233-258
DOI : https://doi.org/10.14819/krscs.2023.33.2.9.233

The Dual Mediating Effects of Depression and Violence Insensitivity on the Impact of School Violence Victimization Experience and Sexual Grooming Victimization of Elementary School Students

Kim Suan*, Lee Soojung**
*Master of Criminal Psychology, Kyonggi University/First Author.
**Professor of Criminal Psychology, Kyonggi University/Corresponding Author.

Abstract

This study identified the dual mediation effects of depression and violence insensitivity on the impact of sexual grooming victimization among 991 participating students who experienced elementary school violence. The research analysis employed the SPSS 28 and PROCESS Macro Model 6 programs. The results showed a positive (+) correlation between school violence victimization, sexual grooming victimization, depression, and violence insensitivity, all of which met the 99% significance level (p < .01). First, school violence victimization, depression, and violence insensitivity were all shown to be positively (+) related, and school violence victimization, violence insensitivity, and depression were related to sexual grooming victimization, with the former two positively (+) related and the latter negatively (-) related. Finally, we tested the partial and dual mediating effects of depression and violence insensitivity on school violence victimization and sexual grooming victimization. The results showed partial mediation, with a lower bound of .0001 and an upper bound of .0010, confirming the dual mediation effects of depression and violence insensitivity. Therefore, we presented theoretical and practical suggestions to the findings that depression precedes insensitivity to violence in the relationship between school violence victimization experience and sexual grooming victimization, which can, in turn, lead to sexual grooming victimization.

초록

본 연구는 초등학교 학교폭력 피해와 그루밍성범죄 피해의 관계에서, 우울과 폭력 둔감성의 이중매개 효과를 검증하였다. 연구대상으로는 초등학교 학교폭력 피해를 경 험한 991명을 대상으로 하였으며, 연구분석은 SPSS 28과 PROCESS Macro Model 6 프로그램을 사용하였다. 그 결과 학교폭력 피해, 그루밍성범죄 피해, 우울, 폭력둔감성 모든 변수 간 99% 유의수준(p <.01)을 충족하는 정(+)의 상관관계가 나타났다. 먼저, 학교폭력피해와 우울, 폭력둔감성 간 관계에서는 모두 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났으며, 그루밍 성범죄피해 간 관계에서는 학교폭력피해와 폭력둔감성은 정(+), 우울은 부(-)의 관계가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 학교폭력피해와 그루 밍성범죄 피해의 관계에서 우울과 폭력둔감성이 부분매개효과 및 이중매개효과를 검 증하였다. 그 결과 부분매개 하는 것으로 나타났으며, 하한값 .0001, 상한값 .0010으로 우울과 폭력둔감성의 이중매개효과가 나타남을 확인하였다. 따라서, 학교폭력피해 경험과 그루밍성범죄 피해 간 관계에서 우울감이 선행된 후 폭력에 둔감해지고, 이에 따른 그루밍성범죄 피해가 일어날 수 있음을 확인하면서 이 론적, 실천적 제언을 제시하였다.

Figure

Table