ISSN : 1226-6809(Print)
ISSN : 2466-0698(Online)
ISSN : 2466-0698(Online)
Correction Review Vol.66 No. pp.197-224
DOI : https://doi.org/10.14819/krscs.2015.66.8.197
DOI : https://doi.org/10.14819/krscs.2015.66.8.197
A Study on the Development Plan and The current liberal arts education in Correctional facilities
Abstract
Today, theliberal arts education in Correctional facilities have been most one-off thing and have not been done systematic training. Above all, the reason is due to ignorance and apathy on the liberal arts of the staffs.
In viewof this points, This treatise is drawen up with the two directions in mind for a substantial education in the liberal arts.
One is What is the liberal arts and Why do need a liberal arts education in Correctional facilities the other is Who is the object of a liberal arts education and Which way do educate?
The former study the concept of liberal arts of the East and the West and Clement Course has an effect on the liberal arts education in Correctional facilities. and I study the reason why the liberal arts education will give a helping hand to prisoners.
The latter I study that the liberal arts education also need staffs as well as prisoners.
In particular, prison officer in Education charge should be the role of professor. But in existing researchs, There is no discussion Education staff How to train with any program. For this reason, I emphasizes that “the liberal arts education” must be organized into formal courses and It must be done periodic training. Education for prison inmates also study Subject selection, training objectives, training and infrastructure.
The important thing for a successful liberal arts education is that prison officers know the meaning of liberal arts education. And prison officers should conduct a systematic training to prison inmates.
For this purpose, Education for staffs must be done preceding. In that This treatise is significant to take pains of necessity of liberal arts education.
In viewof this points, This treatise is drawen up with the two directions in mind for a substantial education in the liberal arts.
One is What is the liberal arts and Why do need a liberal arts education in Correctional facilities the other is Who is the object of a liberal arts education and Which way do educate?
The former study the concept of liberal arts of the East and the West and Clement Course has an effect on the liberal arts education in Correctional facilities. and I study the reason why the liberal arts education will give a helping hand to prisoners.
The latter I study that the liberal arts education also need staffs as well as prisoners.
In particular, prison officer in Education charge should be the role of professor. But in existing researchs, There is no discussion Education staff How to train with any program. For this reason, I emphasizes that “the liberal arts education” must be organized into formal courses and It must be done periodic training. Education for prison inmates also study Subject selection, training objectives, training and infrastructure.
The important thing for a successful liberal arts education is that prison officers know the meaning of liberal arts education. And prison officers should conduct a systematic training to prison inmates.
For this purpose, Education for staffs must be done preceding. In that This treatise is significant to take pains of necessity of liberal arts education.
liberal arts education, Correctional liberal arts, Clement course, Inmate education, Prison officer education
교정시설 내 인문학 교육의 현재와 발전 방안에 관한 연구
초록
오늘날 교정현장의 인문학 교육은 대부분 일회성으로 행해지고 있으며 체계적 인 교육은 실시되지 못하고 있다. 그 이유는 무엇보다 교정 직원들의 인문학에 대 한 무지와 무관심에 기인한다. 이런 점들을 고려하여 본 논문은 내실 있는 인문학 교육을 위해 두 가지 방향을 염두에 두고 작성하였다.
그 하나는 인문학이란 무엇이며 왜 교정 시설에서 인문학 교육이 필요한지 그 이유를 밝히고자 한 것이고, 다른 하나는 인문학 교육은 누구를 대상으로 어떤 방 법으로 실시하느냐? 하는 것이었다.
전자를 위해 동·서양의 인문학 개념과 클레멘트 코스가 우리 교정 시설 내 인문 학 교육에 끼친 영향 등을 알아보았다. 그리고 인문학이 어떻게 수용자들의 삶에 도움을 줄 수 있는 이유를 연구하였다.
후자에 있어선 수용자 위주의 인문학 교육이 수용자뿐 아니라 직원들에게도 필 요하다는 것과 그 구체적인 교육 방법을 논하였다.
특히 교육 담당 직원은 대학의 지도교수의역할을 해야 함에도 기존의 연구들엔 이들 교육 담당 직원을 어떤 프로그램으로 어떻게 교육 시킬 것인가에 대한 논의 가 없었다.
이에 필자는 법무 연수원에 “인문학 교육”을 정식 과목으로 편성하여 주기적인 교육이 필요함을 강조하였다. 수용자 교육에 있어서도 대상자 선정, 교육 목표 설 정, 교육 인프라등에 대해 연구하였다.
교정 시설 내에서 성공적인 인문학 교육을 하는데 중요한 것은 교정 직원들이 인문학 교육의 의미와 필요성을 깨달아 수용자에게 체계적인 교육을 실시 하는 것 이다.
이를 위해 먼저 직원들에 대한 선행 교육이 이루어져야 한다. 그런 점에서 이 논 문은 교정 시설 내에서 인문학 교육의 필요성에 대해 고민을 한 데 의의가 있다.
그 하나는 인문학이란 무엇이며 왜 교정 시설에서 인문학 교육이 필요한지 그 이유를 밝히고자 한 것이고, 다른 하나는 인문학 교육은 누구를 대상으로 어떤 방 법으로 실시하느냐? 하는 것이었다.
전자를 위해 동·서양의 인문학 개념과 클레멘트 코스가 우리 교정 시설 내 인문 학 교육에 끼친 영향 등을 알아보았다. 그리고 인문학이 어떻게 수용자들의 삶에 도움을 줄 수 있는 이유를 연구하였다.
후자에 있어선 수용자 위주의 인문학 교육이 수용자뿐 아니라 직원들에게도 필 요하다는 것과 그 구체적인 교육 방법을 논하였다.
특히 교육 담당 직원은 대학의 지도교수의역할을 해야 함에도 기존의 연구들엔 이들 교육 담당 직원을 어떤 프로그램으로 어떻게 교육 시킬 것인가에 대한 논의 가 없었다.
이에 필자는 법무 연수원에 “인문학 교육”을 정식 과목으로 편성하여 주기적인 교육이 필요함을 강조하였다. 수용자 교육에 있어서도 대상자 선정, 교육 목표 설 정, 교육 인프라등에 대해 연구하였다.
교정 시설 내에서 성공적인 인문학 교육을 하는데 중요한 것은 교정 직원들이 인문학 교육의 의미와 필요성을 깨달아 수용자에게 체계적인 교육을 실시 하는 것 이다.
이를 위해 먼저 직원들에 대한 선행 교육이 이루어져야 한다. 그런 점에서 이 논 문은 교정 시설 내에서 인문학 교육의 필요성에 대해 고민을 한 데 의의가 있다.